CIGÁNYSÁGRÓL
A MAGYARORSZÁGI CIGÁNYOK
TÖRTÉNETE
Elöljáróban meg kell jegyeznünk, hogy a cigányok története annyiban különös történelem, amennyiben
e népcsoport nem rendelkezvén írásbeliséggel, nem hagyott maga után írott forrásokat, a múltja tehát
csakis a mindenkori környezete által létrehozott dokumentumok alapján rekonstruálható. Az így feltárt
múltat némelyek újabban "külső történet" címkével illetik és szembeállítják egyfajta "belső történettel",
amelynek forrása a hagyomány, az analógia, a nyelv stb.
Nem vitatva e források értékét a történeti kutatásokban, mégis le kell szögeznünk, hogy a történeti
múlt elsősorban az egykorú írott források alapján rekonstruálható, még akkor is, ha a cigányokra
vonatkozó dokumentumok főleg a környezettel való konfliktusok "termékei", tehát eléggé egyoldalúak.
A feudalizmus kora
A cigányok első csoportjai a XV. században jelennek meg Magyarországon. Betelepedésük a XVI. század
közepétől válik mind nagyobb arányúvá: a hagyományos felfogás szerint a török hadak elől menekülve
vagy azokat követve jelentek meg tömegesen az országban.
A három részre szakadt Magyarország egyes területein különböző körülmények között éltek csoportjaik.
A hódoltsági településeken, főleg a nagyobb gazdasági potenciállal rendelkező szultáni városokban
jelentősen megnőtt a számuk: Budán például szinte külön városrészt laktak. Az ilyen helyeken elsősorban
kereskedéssel foglalkoztak. Az önálló erdélyi fejedelemség, valamint a hozzá tartozó Partium területén
ugyancsak magas lehetett a cigányok száma. A királyi Magyarország cigányairól más képet festenek a források.
Ebben az országrészben többé-kevésbé megtelepedett cigányok nem annyira a városokban, mint inkább a várak
környékén tűnnek fel.
A török kiűzését, illetve a Rákóczi-szabadságharcot követően és a Habsburg uralkodók felvilágosult
abszolutista politikájának köszönhetően a magyarországi cigányok XVIII. századi története tulajdonképpen
nem egyéb, mint a szabályozásukra irányuló kísérletek históriája. A szabályozás célja a vándorló cigányok
letelepítése volt. Jóllehet már III. Károly király 1724. évi híres rendelete is ezt célozza, a szabályozás
igazi munkája Mária Terézia uralkodása alatt kezdődött. Ennek főbb elemei: a törvényhatóságok kötelesek
a cigányok letelepítéséről gondoskodni (1760); a "cigány" népnevet el kell törölni, a cigányokat fel
kell venni a céhekbe és telket kell nekik adni (1761); a cigányokat be lehet sorozni katonának (1762);
a cigányok öltözködésükben is kötelesek a környezetükhöz alkalmazkodni
(1763); a cigányokat össze kell írni és úrbéri szolgálatra kell kötelezni, a kóborlók kunyhóit le kell
rombolni (1767); csak a letelepedett cigányoknak adhatnak a törvényhatóságok útlevelet (1769);
a törvényhatóságok félévenként kötelesek jelentést készíteni a cigányokról (1772).
A szabályozás munkáját II. József is folytatta, rendelkezései megismétlik és összegzik a korábbiakat.
Halála után a cigány tárgyú központi rendeleteknek a "gyártása" alábbhagyott, a központi kormányzat
egyre több feladatot engedett át a törvényhatóságoknak, főleg a vármegyéknek. Országgyűlés elé azonban
nem került a "cigányügy", mert a reformkorban egyre inkább teret nyert az az álláspont, hogy az egyetlen
feladat: lehetővé tenni a cigányok földművesekké és mesteremberekké válását, míg a kóborlók elleni
fellépés a közigazgatás és a hatóság feladata.
A mindenkori környezet mindig megkülönböztette önmagától a cigányokat, és ezt a névadással is kifejezte.
Magyarországon a legáltalánosabban használ "cigány" (latin forrásokban Zingarus, Ciganus stb.) név
mellett a korai forrásokban az "egyiptomi" és a "fáraó" megnevezés is felbukkan az Egyiptomból való
mesés származás legendájának eredményeként. Különbséget tettek továbbá egyes csoportjaik között is.
A korábban már tárgyalt "török cigány" mellett a XVIII. század elejétől, főleg a Dunántúlon ismert
a "német cigány" név, amelyet nyilván azok jelölésére használtak, akik a német területekről szivárogtak
át Magyarországra, talán az ottani üldöztetéseik következtében. A XVIII. században bukkan fel az "oláh cigány"
név is, amelynek viselői ekkoriban kezdtek mind nagyobb számban Magyarországra költözni Erdély és
Havasalföld irányából. Ez az oláh cigány elnevez és nemcsak a ma így nevezett csoportot takarja,
hanem a mostani beás cigányokat is: forrásaink tudniillik pontosan megkülönböztetik körükben a
rézműves és a faedénykészítő foglalkozásokat, márpedig ez utóbbit a román anyanyelvű beások gyakorolják
és éppen ott élnek nagyobb számban, ahol forrásaink is említik e mesterség gyakorlóit. A környezettől
való megkülönböztetés többek között a jellegzetes rasszjegyeken is alapult. A cigány személyek egyelemű
neveket viseltek, amelyek családnévként tűnnek fel a hivatalos összeírásokban. Közöttük sok a cigány
eredetű szó (Dudoma, Pusoma, Lálo/Láli, Murdaló, Bango stb.) . ezeket a cigány nyelv legkorábbi hazai
emlékei közé kell számítanunk.
A vándorló cigányok szekéren és sátorban, vagy gallyakból tákolt kunyhókban laktak, a letelepedők,
vagy inkább az erre kényszerítettek pedig kicsiny és igénytelen, de szil árdan épültnek minősített házakban.
A cigányok bizonyos elemei összefüggésbe hozhatók a gyűjtögetéssel. Ilyen az elhullott állatok hasznosítása:
nemcsak a húst hasznosították, hanem például a bőrt is, mégpedig olyan sikeresen, hogy egyes
törvényhatóságok statútumokkal tiltották el ettől őket a tímárok érdekeinek a védelmében. Az egyik
hagyományosnak mondott cigány foglalkozás, az aranymosás a szó szoros értelmében gyűjtögetés.
Ezt az igazán nehéz fizikai munkát a XVIII. század második felében Erdélyben csaknem kétezer család végezte.
Ebben a helyzetben kézenfekvő stratégia ellenszolgáltatást nyújtani a megszerzendő javakért,
és tulajdonképpen ebben áll a hagyományos cigány mesterségek létrejötte. Ezek közül a vándorló
életmóddal leginkább a lótartás és a lovakkal való kereskedés áll kapcsolatban: erre bizonyság,
hogy a letelepedett magyar cigányok fel is hagytak vele, s csak az újabb vándorló csoport,
az oláh cigányoké élesztette újra.
A másik hagyományos mesterségről, a kovácsolásról is megállapíthatjuk, hogy termel ő munkának
minősítette azt a korabeli köztudat: ezért is kerülhetett be, mint elismert foglalkozás az
összeírásokba. Ugyancsak termelő foglalkozásnak minősült a faeszközkészítés: nem véletlen,
hogy forrásaink egyértelmű bizonysága szerint az e mesterséget űzőket a földesúr és a falu is
egyaránt megvédte még a hatóság törvény által előírt intézkedéseivel szemben is. Valódi kereslet
a cigányok zenei szolgáltatása, azaz a muzsikus cigányok iránt mutatkozott. Ez a tény nemcsak
számuk állandó növekedésében nyilvánul meg, hanem abban is, hogy életmódjuk határozottan megváltozott,
presztízsük a környezet szemében folyamatosan nőtt.
Az 1893. évi összeírás
A magyarországi cigányok történetének egyik legfontosabb dokumentuma szerint 1893. január 31-én
kereken 280 ezer cigány élt az országban. A később Romániához csatolt területeken kb. 160 ezer,
a mai Szlovákiához csatolt területeken kb. 40.42 ezer, a Jugoszláviához csatolt területeken kb.
8.10 ezer cigány élt az összeírás időpontjában. Az 1850. évi népszámlálás
szerint a - jogi népességben - a cigányok száma kereken 140 ezer.
Az 1857. évi népszámlálás szerint a .honos népességben. a cigányok száma kereken 143 ezer volt.
Ötvenhárom év alatt a cigányok létszáma kétszeresére emelkedett, számarányuk pedig 1,16 százalékról
1,8 százalékra. Az ország lakossága ebben a fél évszázadban 30 százalékkal, a cigányoké 100 százalékkal nőtt.
A különbség a bevándorlásnak tulajdonítható, elsősorban Romániából, abból az országból, amelyben a
legnagyobb volt a cigányok aránya.
A század elejétől 1945-ig
Az 1893-as cigányösszeíráskor a cigányok nagy többsége már - állandóan letelepedettnek - számított,
huzamosabban egy helyben tartózkodónak, hivatali szóhasználattal "félvándornak" mintegy húszezer,
vándorcigánynak, vagy ahogy akkoriban mondták: "kóborcigánynak" pedig alig kilencezer volt tekinthető.
A forrásokból úgy tűnik, a cigánylakosság hármas tagozódása a Horthy-korszakra megszűnt. Abból az időből
ugyanis a hatósági iratok már nem említenek külön vándorló vagy letelepedett cigányokat, hanem csak
általában cigányokat. Lévén a cigánykérdés súlyos társadalmi probléma a polgári korszakban (is),
köztestületek ülésein és magánszemélyek íróasztalán számtalan idevágó rendezési javaslat született.
Sőt, vagy féltucatszor maga a Képviselőház is foglalkozott a kérdéssel, sohasem jutva azonban messzebb,
mint hogy az ügyet . úgymond előkészítés végett . áttolták valamelyik országgyűlési bizottság asztalára.
S mivel ennél a pontnál mindig meg is akadt a törvényi szintű rendezés folyamata, a kérdéskör
adminisztratív üggyé degradálódott, amelynek kezelésében a minisztériumok . elsősorban a belügy .
játszottak vezető szerepet. Az állami szakigazgatási ágak - mint például a kereskedelemügyi,
az oktatásügyi, a honvédelmi igazgatás -
áttételesen a letelepedést, integrálódást voltak hivatva szolgálni. Ennek érdekében például
cigányoknak sokszor és sok helyütt nem adtak iparengedélyt, kitiltották a megyén kívülről
jötteket a vásárokból, vagy például egy 1931-es kereskedelemügyi miniszteri rendelet megtiltotta,
hogy a cigányok illetőségi megyéjük határain kívül űzzék iparukat, illetve azt, hogy foglalkozásuk
gyakorlása közben lovas szekeret használjanak. Az oktatásügy terén a letelepítés szándéka
iskolaépületeket is emelt (Ondód, Pankasz, Bicske, Pankota nevét említik a múlt századi források),
igaz, a beiskoláztatással már sok baj volt (a községi jegyzők sem nagyon erőltették ugyanis),
így aztán csak minden ötödik-hatodik gyerek járt iskolába.
A cigányokkal kapcsolatos egészségügyi igazgatás gyakorlatilag nem volt más, mint a fertőző
betegségek terjedésének megakadályozása tárgyában hozott intézkedések sora. Ennek ellenére a
múlt század utolsó évtizedében kolera és himlőjárvány, a mostani század húszas, illetve harmincas
éveiben pedig kétszer is évekig tartó kiütéses tífusz járvány terjesztését tulajdonították e népcsoportnak.
Sajátos kettősség volt tapasztalható a cigányokkal kapcsolatos szociálpolitikában.
Míg ugyanis egyfelől tiltották számukra (is) a koldulást, a gyakorlatban nemcsak megtűrt ék ezt,
hanem egyenesen intézményesítették: a hét különböző napjain más-más utcába mehettek kéregetni.
A tárgya szerint ide kapcsolódó gyermekvédelem szintén mutatott fel hasonló furcsaságot.
Itt 1901 után a jogilag elhagyott, tehát olyan gyereket, akinek nem volt tartásra kötelezhető
eltartója, lelencházba utalták. A 60000/1907. B.M. sz. rendelet, amely elhagyottá
minősítette azt is, aki addigi környezetében erkölcsi romlásnak volt kitéve vagy züllésnek
indult, gyökeresen új helyzetet eredményezett. A hatóságok ugyanis az erkölcsi romlásra
hivatkozva sok olyan cigány gyereket is menhelybe utaltak, akik családjuk körében éltek.
Mint utóbb kiderült, a hatóságok ekként látták megoldhatónak a cigánykérdést: intézkedéseiktől
azt várták ugyanis, hogy a fenyegetett cigányok tömegesen menekülnek ki az országból.
A cigányság története 1945-től a rendszerváltásig
Az 1944-es német megszállás előtt a mintegy 200 ezer főre becsült cigányság már döntő
többségében letelepedett életmódot folytatott, a megrendszabályozásukra hozott rendeletek
(rendészeti, járványügyi) is főleg csak a kóbor, vándor életmódot folytatókra irányultak.
A dualizmus idején megkezdődött ugyan a hagyományos cigány mesterségek háttérbe szorulása,
lassú elhalása, de az akkori idők gyors gazdasági növekedése és liberalizmusa miatt a
mesterségüket vesztő cigányok sikeresen tudtak megélhetést találni. A két világháború
között azonban a régi foglalkozások eltűnése rohamossá vált, a válságokkal tarkított
technikai, társadalmi fejlődéssel egyre kevésbé tudtak lépést tartani a cigányok.
Súlyosbította a helyzetet az erős cigány bevándorlás a környező országokból, így a
jóval kevesebb munkalehetőségen egyre több romának kellett osztoznia. Így anyagi,
szociális, kulturális leszakadásuk a többségi társadalomtól rohamos ütemben gyorsult.
Felszabadulásunk előestéjén a magyarországi cigányság relatív helyzetét tekintve történetének mélypontján állott -
mutatott rá Kemény István az 1971-es kutatás beszámolójában.
Ezt a helyzetet súlyosbította a náci megszállás alatti, egyre határozottabb fellépés ellenük. "Átnevelés",
"civilizálás", vagy valamiféle kényszermunkatábor vetődött fel ötletként a cigánykérdés "kezelése"
érdekében, ezután megkezdődött munkaszolgálatos századok összeállítása, majd 1944. március 19-e után a
"cigánykérdés" népirtásba torkollott. A nácik és a magyar nyilasok célja eredetileg a vándorcigányok
deportálása volt, de ilyen életmódot folytatókat egyáltalán nem, vagy alig találtak, így a végrehajtás
során egész települések teljes letelepedett cigány lakosságát hurcolták el a megsemmisítő táborokba.
Arra azonban a történettudomány még nem adott megbízható és határozott választ, hogy hányan estek
áldozatául ennek a népirtásnak. A legmegbízhatóbbnak tartott kutatások 5000-re teszik a számukat,
de a Nácizmus Üldözötteinek Bizottsága erősen vitatott becslése több, mint 30 ezerről szól.
A háború vége a cigányok számára mindenek előtt az életben maradást, a megsemmisítéstől való
megmenekülést jelentette. Az 1947.48-ig tartó demokratikus időszak nagymértékben megváltoztatta
a cigányságnak az egész társadalommal való viszonyát. Az 1944 előtti tekintélyelvű rendszer nem
ismerte el egyenjogúnak a cigányokat, a demokrácia az egyenjogúság elvét hirdette meg. Az újonnan
létrejött . és a csendőrség szerepét vidéken felváltó . rendőrség ugyan a politikai harc eszközévé
vált, de a faji vagy etnikai megkülönböztetés tiltott volt számára, személyi állománya miatt pedig
társadalmi téren alapvetően szegénypárti volt. Gazdasági téren viszont rontotta a cigányság helyzetét
a nagybirtokok felosztása, mivel ez munkaalkalmak elvesztését jelentette számukra. Kimaradtak a
földreformból, noha azelőtt megélhetésük jelentős részben a mezőgazdaságban végzett munkából származott.
Kimaradtak, mert nem volt elég föld az igények kielégítésére, és az ő kirekesztésükkel valamivel
több jutott a nem cigányok számára. A demokratizálódás hatott az iskoláztatásra is. Az iskolába nem
járó cigány gyerekek aránya 50% volt a második világháború előtt, ez 1945 után gyorsan csökkent, 1957
után az iskolaköteles korba lépők között ez az arány már csak 10% volt. Politikai téren azonban a
háború után sokáig nem történt előrelépés, sőt még a cigányság helyzetére vonatkozó kérdések
megfogalmazására sem került sor. Kálmán András írása . az első és sokáig az utolsó elméleti fejtegetés
a cigánysággal kapcsolatban . 1946-ban jelent meg a kommunista párt elméleti folyóiratában. Bár tudjuk,
hogy ez a helyzetelemzés nem volt hivatalos álláspont, mégis ennek a hatását érezhetjük az 1957-től,
ha rövididőre is, de megszerveződő Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége alapelveiben.
A későbbi első, cigány származású főtitkár, László Mária által kezdeményezett Cigányszövetség a
többi nemzetiségi szövetség mintájára, a Művelődési Minisztérium Nemzetiségi Osztályának alárendelve
1957. október 26-án jött létre. Célként tűzték ki, hogy megteremtsék az eredeti cigány irodalmat,
zenét, más művészeteket, megőrizzék a tudomány számára ősi nyelvüket. De szerepelt az alapító okiratban
a munkahelyteremtés, az iskoláztatás, az egészségügy, az életkörülmények javításának általános igénye
is. Jelentős tevékenységük volt a negyvenes években alakult cigány szegkovács kisipari szövetkezetek
patronálása is. Ezek a célok pedig egy nemzetiségi státus elfogadtatását célozták, amit a kezdetektől
fogva nem nézett jó szemmel a politikai hatalom. Működésüket is egyre inkább lekötötte az egyéni
panaszos ügyek intézése, ami azt mutatja, hogy a cigányság körében igen nagy igény volt valamiféle
érdekvédelmi szervezetre. Az ilyen típusú munkát azonban nem tűrhették sokáig a hatalom képviselői.
Jelentős fordulatot az MSZMP KB Politikai Bizottságának 1961-es határozata hozott, amely a cigánykérdést
nem nemzetiségi, hanem szociális ügyként határozta meg. .A cigánylakosság felé irányuló politikában abból
az elvből kell kiindulni, hogy bizonyos néprajzi sajátossága ellenére sem alkot nemzetiségi csoportot.
Problémáik megoldásánál sajátos társadalmi helyzetüket kell figyelembe venni és biztosítani kell
számukra a teljes állampolgári jogok és kötelességek érvényesülését, és ezek gyakorlásához szükséges
politikai, gazdasági és kulturális feltételek megteremtését. Sokan nemzetiségi kérdésként fogják fel,
és javasolják a "cigány nyelv" fejlesztését, cigány nyelvű iskolák, kollégiumok, cigány
termelőszövetkezetek stb. létesítését. Ezek a nézetek nem csak tévesek, de károsak is, mivel
konzerválják a cigányok különállását és lassítják a társadalomba való beilleszkedésüket. Tehát
egyértelműen egy szociális válságkezelés köntösébe bújtatott asszimilációs törekvésről volt szó.
Ennek ellenére jó összefoglalásként a határozatban leírják, hogy 2100 cigánytelep található az
ország területén, amelyeken embertelen körülmények között lehet csak élni. Hosszú idő után, és
sokáig utána is, a legmegbízhatóbb adatokat jelentette a negyedszázaddal a második világháború
vége után, 1971-ben Kemény István vezetésével folytatott országos reprezentatív cigánykutatás.
A kutatás szerint akkor 320 ezer fő volt a cigányok száma. Magyar anyanyelvű volt ebben az időben
71%, cigány anyanyelvű 21%, és román anyanyelvű nem egészen 8%. A cigány lakások kétharmada feküdt
cigánytelepen. A cigányok több mint kétharmada vályog-, vertföld- vagy sárfalú kunyhóban lakott.
Alak ások 44%-ában nem volt villany. Vízvezeték a lakások 8%-ában volt, az épület telkén fekvő
kút a lakások 16%-ánál, 100 méternél közelebb fekvő kút a lakások 37%-ánál, és 100 méteren túl
fekvő kút a lakások 39%-ánál volt található. WC volt a lakáson belül a lakások 3%-ánál, a lakáson
kívül a lakások 4%-ánál, árnyékszék a lakások 61%-ánál, és árnyékszék sem volt a lakások 32%-ánál.
A 14 éven felüli cigányok 39%-a analfabéta volt. A 20-24 éves korú cigány fiatalok 26%-a végezte el
az általános iskolát, a többiek nyolc osztálynál kevesebbet végeztek és több mint 10%-uk egyáltalán
nem járt iskolába. Az országos kutatás regisztrálta azt is, hogy az ötvenes és hatvanas évek
iparosításának hatására 1971-re foglalkoztatottá vált a munkaképes korú férfiak 85%-a, valamint azt
is, hogy a cigány családfők 11%-a volt szakmunkás, 10%-a betanított munkás, 44%-a segédmunkás, 13%-a
mezőgazdasági fizikai dolgozó, 3%-a napszámos, 6%-uk pedig önálló, segítő családtag, vagy alkalmi
munkából tartotta fenn magát.
A munkaképes korú nők foglalkoztatottsága 1971-ben 30%-os volt, de a nyolcvanas évek elejére 50%-osra
emelkedett. 1965-ben indították el a cigánytelepek felszámolására irányuló programot. Ennek keretében
az állandó keresettel rendelkező cigányok kedvezményes kamatú kölcsönt vehettek fel úgynevezett "CS"
(csökkentett értékű) új házak építtetésére vagy megüresedő régi parasztházak megvásárlására. A "CS"
házak többnyire telepszerűen, egymás mellé épültek, régi parasztházak vásárlására pedig leginkább a
sorvadó kistelepüléseken volt lehetőség, vagyis a települési elkülönülés új formái jöttek létre. Ennek
ellenére a cigányok települési és lakásviszonyai igen nagymértékben javultak.
Összességében megállapíthatjuk, hogy a 80-as évek végére a cigányság helyzete az előző évtizedekhez
képest megváltozott. Sok ember számára megnyílt a felemelkedés lehetősége, és akinek ez sikerült,
környezete már nem is tekintette .igazi. cigánynak. Ezek az eredmények azonban nagyon ingatag talajon
álltak. Az oktatás színvonaltalansága, a munkaerő képzetlensége az előre nem látott rendszerváltás
után időzített bombaként robbant, és a romok maguk alá temették a cigányság jelentős részét az elmúlt
évtizedek eredményeivel és illúzióival együtt.
A rendszerváltás után
A látványosan meginduló, de nagyon is ingatag alapokon álló felemelkedés a rendszervált ás után,
pillanatok alatt kártyavárként omlott össze. A szocializmus alatt is csak a legkevesebb szakértelmet
igénylő feladatokra, leginkább segédmunkásként foglalkoztatott cigány származású munkavállalók
(az aktív keresők több mint a fele!) váltak először fölöslegessé a privatizálásra kerülő vállalatoknál.
Amíg 1971-ben a munkaképes korú roma népesség körében a foglalkoztatottság 85%-os volt
(alig eltérően a nem romák 87%-tól), 1993 végére ez az arány 29%-ra csökkent (szemben a nem romák
64%-ával). Az alacsony iskolázottságú embereknek, akiket az elmúlt évtizedekben is csak a legkevesebb
szakértelmet igénylő feladatokra használtak, reményük sem lehetett arra, hogy sikeresen érvényesüljenek
a most már üzleti alapon szerveződő munkaerőpiacon. Ezzel pedig megingott a cigány családok megélhetése,
és a régebben felvett lakásépítési hitelek visszafizetésére képtelenné válva, sorra veszítették el
lakásaikat. A rendszerváltást követő sokkhatás után az elmúlt években tovább differenciálódott a
cigányság. Kialakulóban van egy olyan - egyelőre még szűk - réteg, amely sikeres válaszokat tudott
adni az elmúlt évek kihívásaira. ők leginkább vállalkozóként próbálnak érvényesülni, többen jelentős
sikerrel. Persze ez csak korlátozott mértékben vonatkozik azokra, akik kényszerből léptek a vállalkozás
útjára, ők csak a mindennapi megélhetést tudják biztosítani családjuknak, de még így is kedvezőbb
helyzetben vannak, mint a cigányság jelentős része. Vannak olyanok is, akik értelmiségi pályán,
közéleti szereplőként találják meg megélhetésüket.
A cigány családok jelentős része azonban rövid időn belül évtizedekkel ezelőtti szintre süllyedt
vissza, képzetlenségük miatt esélyük sincs munkalehetőségre. A reménytelen helyzetbe került cigány
emberek körében ismét kialakult a megélhetési bűnözés, ami sokak számára az életben maradás egyetlen
esélyét jelentette. A többségi társadalom pedig - mivel a rendszerváltás megingatta mindenki anyagi
helyzetét - megújult gyűlölettel fordult a cigányság felé. Az 1990-es években a mindennapossá váló
oktatási, foglalkoztatási, hatósági, lakhatási diszkrimináció mellett ötletként megjelent a
kényszerlakhelyre telepítés gondolata is, valamint megszaporodtak a szervezett csoportok által
elkövetett támadások, bántalmazások. A nyíltan faji megkülönböztetést hirdető politikai erők
rasszista jelszavakat hangoztató és náci "hősöket" dicsőítő felvonulásai gyakran országosan elismert
politikai szervezetek oldalvizén hajóztak, ez utóbbiak nyílt vagy burkolt támogatását élvezték.
Az elhíresült tiszavasvári különballagtatás után személyiségi jogaik megvédéséért polgári peres
eljárásban fellépő, igazukat kereső emberek, csak mint a "tetvesek, rühesek" vonultak be a köztudatba.
A rosszul értelmezett szólásszabadság és demokrácia a felszínre hozta az évtizedek óta lappangó gyűlöletet.
A rendszerváltás utáni időre tehető a cigányság politikai ébredése, önszerveződésének kezdete is.
A hosszú időn keresztül csak felülről irányított szerveződések, mint az 1985-ben létrehozott
Országos Cigánytanács vagy az 1986-ban újraszervezett Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége
ideje után a jogállamiság eszméjéhez kötődő, és az egyesülési, a szólás- és sajtószabadságot deklaráló
törvények elfogadásával nyílt lehetőség önálló szervezetek létrehozására. Az első szabadon választott
parlamenti ciklusban három, cigány származását nyíltan is vállaló képviselő (Hága Antónia, Horváth
Aladár és Péli Tamás) is részese lehetett a hatalomformálásnak országos, nagy pártok képviselőiként.
Az ezt követő ciklusokban már csak egyikük volt tagja a törvényhozásnak, a pártok nem igazán tartották
fontosnak a cigánykérdés szerepeltetését választási programjaikban.
Sokkal jelentősebben indult a cigány civil szervezetek tevékenysége, 1991 végére már 96 volt
hivatalosan bejegyezve. Működésük azonban egyre bizonytalanabbá vált az anyagi finanszírozás
esetlegességei miatt: a pályázati pénzek megszerzése gyakran a hatalmon lévő kormány iránti
lojalitáson múlik. Az állam közalapítványokat hozott létre, ahonnan különböző programokra
nyerhetnek támogatást. A Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Közalapítvány 1995-ben
jött létre elsősorban a kisebbségi önazonosság és a kultúra megőrzésének támogatása érdekében,
1996-ban pedig a megélhetést segítő Magyarországi Cigányokért Közalapítvány kezdte meg működését,
amely támogatási keretét (1997-ben 70 millió forint) 80.90%-ban a mezőgazdasági termelés ösztönzésére
osztották szét pályázatok útján. Fontos feladatot szánnak a rendszerváltás után megalakított Nemzeti
és Etnikai Kisebbségi Hivatalnak is.
A politikai érdekérvényesítés, de az egész magyarországi cigányság számára történelmi jelentőségű
a Nemzeti és etnikai kisebbségekről szóló 1993. évi LXXVII. törvény: először ismeri el ezt a népet
etnikai kisebbségnek, biztosítva a cigányok egyéni jogai mellett a kollektív önszerveződés
lehetőségét is. Az egyesületekről, majd a pártokról szóló törvények után ez biztosította a
lehetőséget a helyi és az országos kisebbségi önkormányzatok megalakítására. 1994.95-ben 477 helyi
cigány kisebbségi önkormányzat jött létre, a fővárosban a kerületek kisebbségi önkormányzatai
közvetett választások útján hozták létre a Fővárosi Cigány Kisebbségi Önkormányzatot, valamint
megalakult 53 fővel az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat (OCKÖ) is. 1998-ban második alkalommal
került sor az önkormányzati testületek megválasztására. Ennek eredményeképpen jelentősen nőtt a
helyi önkormányzatok száma, már 764 településen volt sikeres a választás, a fővárosi önkormányzat
azonban nem tudott megalakulni. Az Országos Cigány Önkormányzati (OCÖ) választásokon második
alkalommal is a Lungo Drom vezette koalíció győzött, az elnök pedig ismét Farkas Flórián lett.
A második ciklus megkezdésével azonban egyre jobban látszanak azok a problémák, amelyeket csak
a kisebbségi törvény módosításával lehetne felszámolni. A törvény ugyanis nem biztosítja a kisebbségi
önkormányzatok működésének anyagi alapjait, ezzel a települési önkormányzatoknak kiszolgáltatott
kisebbségi testületek jönnek létre. Különösön így van ez a cigányság esetében, mivel nekik nincs
anyaországuk, akitől erkölcsi és anyagi támogatást kaphatnának úgy, mint az országban élő többi
kisebbség. Az elmúlt években világossá vált az is, hogy a cigány népesség megdöbbentően alacsony
iskolázottsága miatt a megválasztott cigány képviselők, de még országosan ismert politikusaik is
nagyrészt képtelenek feladataikat ellátni vagy hosszú távú terveket kidolgozni.
Az egymást követő kormányok megpróbálnak intézkedéscsomagokat kidolgozni, különböző testületeket
felállítani, az eddigi kísérletek azonban nem bizonyultak túlságosan sikeresnek. Nagyobb reményre
ad okot néhány új kezdeményezés. Így, a ma már európai hírnévre szert tett pécsi Gandhi Gimnázium,
vagy az átlagnál magasabb tudású szakemberek képzésére szolgáló Romaversitas Láthatatlan Kollégium.
Lassan, de formálódik egy szakmailag jól felkészült, fiatal cigány értelmiségi réteg is, amelyet
egyre nehezebb lesz a cigányságra vonatkozó döntésekből kihagyni.
Összefoglalva a rendszerváltás utáni helyzetet, tragikus visszaesésnek lehetünk tanúi, amely a
cigányságnak az elmúlt évtizedekben megvalósult felemelkedését, szerves fejlődését nem egyszerűen
csak megakasztotta, hanem jelentősen vissza is vetette. Ennek a súlyát már politikai szinten is
érzékelik. Ha nem vitatjuk . és talán nem is nagyon lehet . azt a tényt, hogy a cigányság tömegei
bizony a lehető legalacsonyabb szinten élnek, a leginkább megvetett és fölöslegesnek tartott
társadalmi réteget képezik, akkor sürgős, jól átgondolt és tudományos alapokra épülő változtatásokra
van szükség, ha a több száz éves magyar-cigány együttélést békés keretek között akarjuk megőrizni.
Különösen azután, hogy a zámolyi romák esete miatt az Európai Unió országai is egyre élesebben
szembesülnek a romák jelenlegi helyzetével, és a cigányság többségének lassan elviselhetetlenné
és kilátástalanná váló helyzete, hasonlóan elkeseredett lépésekre ösztönözhet más csoportokat is.
Ez pedig nem segítette Magyarország Uniós csatlakozását.
Forrás: Magyar Tudományos Akadémia honlapja
|